بسم الله الرحمن الرحیم
چند وقت پیش یه پست نوشته بودم در مورد حضرت علی با عنوان "مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ". (اینجا)
مطالبی که نوشته بودم از نگاه شیعه بود . درصدد این بودم که این مسئله رو از نگاه تفاسیر اهل سنت هم بررسی کنم
و دیدگاههای اونها رو هم بررسی کنم . دوست داشتم بدونم منظور از "مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" در تفاسیر اهل سنت کیست!
در اون پست از دو ایه
قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبّی لِیَبْلُوَنی ءَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبّی غَنِیٌّ کَریمٌ ( 40 ) سوره نمل
و
وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفی بِاللّهِ شَهیدًا بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ ( 43 ) سوره رعد
استفاده شد.
در تفسیر «انوارالقران » نوشته عبدالرؤوف مخلص ،"مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" در ایه 43 سوره رعد اینگونه تفسیر شده :
«و بس است کسی که نزد او علم کتاب است» یعنی: بس است گواهی علمای اهل کتاب در حق من که اوصافم را درکتابهایشان مییابند. به قولی این آیه مدنی است و در این صورت معنی این است: گواهی کسانی از اهل کتاب که اسلام آوردهاند ـ مانند عبدالله بن سلام ـ برایم بس است زیرا مسلمانان اهل کتاب بر صدق رسالت من گواهی میدهند. به قولیدیگر: مراد کسی است که علم لوح محفوظ نزد اوست و او خود خداوند است.
و در تفسیر «راستین» تالیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی، امده است:
"(وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ) و کسی که نزد او علم کتاب است میان من و شما گواه باشد. و این علما و دانشمندان تورات و انجیل را دربر می گیرد؛ کسانی از آنان که ایمان آوردند و از حق پیروی کردند و به رسالت پیامبر گواهی دادند، و صداقت آن را به صراحت بیان کردند.
و هر کس از اهل کتاب این شهادت را کتمان کرده و خبر نداده باشد که چنین شهادتی را به نزد خود دارد (بداند که) خبر دادن خدا از شهادتی که نزد وی می باشد بی بلیغ تر است از خبر دادن وی. و چنانچه شهادتی نزد وی نبود با حجت و دلیل اثبات می نمود که نباید از او خواسته شود که شهادت بدهد.
و علت اینکه خداوند دستور داده است اهل کتاب بر رسالت پیامبر گواه گرفته شوند این است که آنها اهل این کار هستند و در هر کاری باید کسانی گواه گرفته شوند که اهلیت و شایستگی داشته باشند، و در این کار از دیگران آگاه تر باشند؟ اما کسی که نسبت به این مسئله بیگانه است، مانند بیسوادان و مشرکین عرب و دیگران، گواه گرفتن آنان فایده ای ندارد، زیرا آنها آگاهی و شناختی در مورد این قضیه ندارد".
* * *
میبینید که اهل سنت برا این اعتقاد هستند که "مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" به علمای اهل تورات و انجیل اشاره دارد.
1-همونطور که میدونیم سوره رعد ،یک سوره مدنی هست و تاریخ نشان داده که اسلام و پیامبر اسلام در مدینه ،هدف کینه جویی های ادیان دیگر بخصوص یهود بوده و جنگ معروف «خیبر» هم دلیل واضحی بر این اوضاع بود.
لازم به ذکر است که در این فتنه ها دست علما و دانشمندان(احبار) یهود در میان بود نه عامه مردم یهود.
2-از طرف دیگه قران با لحن بسیار تندی علیه یهود و نصارا سخن گفته است
حال ، با این اوصاف چطور ممکنه که خداوند این قوم منحرف را به شهادت بگیرد؟!
* * *
یه نظر دیگه هم از طرف اهل سنت بیان شده که میگن منظور از "مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ" خدا هست!
خوب ، اگه دقت کنید در این ایه امده " خدا و کسی که علم کتاب در نزد اوست"!!
پس در اینجا پای شخص دیگری غیر از خدا در میان است. بنابر این این نظریه هم باطله!
**برای دیدن صحبتهای تکمیلی به قسمت نظرات مراجعه شود
والسلام
سلام عرض عرض شد جناب مهندس مافوق اعظم خوبی؟
میلاد حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق (ع) رو تبریک میگم
منم یه نگاهی به تفاسیری که در دسترسم بود انداختم ...
فقط چند تا نکته به ذهنم میرسه که فعلا بهتره نگم که ضایع نشم!!!!!!!
راستی لینکتو توسایت الف دیدم http://alef.ir/
موفق باشی
سلام!
ممنوون! بر شما هم مبارک!:)
چرا ؟! میگفتی خوب! شاید توی بحث بدرد بخوره!!
منتظریم
یا علی
سلام آقای وطن دوست
من به تفاسیر شیعه مراجعه کرده بودم ولی به تفاسیر اهل سنت مراجعه نکرده بودم ...ممنونم برامون نوشین و در موردش توضیح دادین...استفاده کردم ...
در مورد پست قبولتون هم ممنونم بابت معرفی کتابها و دعوتتون ...منم پذیرفتم :)
موفق باشید
یا علی
سلام!
حال شما چطوره؟!
چند روز نبودیدا! غیبت شما محسوسه! شما نباید غیبت کنید! :)
خواهش مکنم! برای دیدن خدمت میرسیم!
التماس دعا
یا علی
سلام بر دادش گلم
من مقدارزیادی به اهل سنت بغض دارم ولی بگذریم
سلیم بن قیس در کتاب اسرار ال محمد میگوید:
مردی از علی بن ابی طالب پرسید در حالیکه من نیز شنیدم از بهترین منقبت و فضیلتی که داری بمن خبر بده
فرمود انچه خداوند در قران در باره من نازل کرده است
فرمودانجا که میفرماید:(افمن کان علی بینه من ربه و یتلوه شاهد منه) یعنی:
(ایا کسی که دلیلی که دلیلی از پروردگارش دارد و شاهدی در پی اوست... ) و منم شاهد نسبت به پیامبر(ص)
و فرموده خداوند(و یقول الذین کفروا لست مرسلا قل کفی با الله شهیدا بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب) یعنی:
(کافران می گویند: فرستاده خدا نیستی .بگو برای شاهد بین من و شما. خدا و انکه علم کتاب نزد اوست کفایت میکند)
و منظور از انکه علم کتاب نزد اوست منم.
و انحضرت هر چه خداوند در باره اش نازل کرده بود ذکر نمود.از جمله این بود.(انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنو الذین یقیمون الصلوه ویوءتونالزکوه وهم راکعون)
امام صادق(ع):
هر کس از پیروان و دوستان ما کتاب سلیم بن قیس هلالی را نداشته باشد چیزی از مسائل امامت ما نزد او نیست و از وسیله های ما هیچ اگاهی ندارد
ان کتاب الفبای شیعه و از اسرار ال محمد(ص) است.
امام سجاد (ع):
سلیم راست گفته همه اینها احادیث ما است که از انها خبر دارم
ببخشید داداشی زیاد نوشتم
سلام بر مهدی جان عزیز!
در چه حالی؟!
ما هم بغض داریم ولی جه کنیم؟!
برکت این بازی در پست قبل این بود که ما با کتابهای خوبی اشنا شدیم!
انشا...ا که در اولین فرصت تهیه کنم!
دستت درد نکنه بابت این احادیث
من سعی کردم توی ااین پست اصلا از منابع شیعه استفاده نشه و نقص استدلال رو از نگاه اهل تسنن پیدا کنم. به همین خاطر از هیچ حدیث شیعی استفاده نکردم!
این هم ازمزایای بحث کردن با 301040 دیگه! :))
قربونت
مواظب خودت باش
یا علی
سلام علی رضا جان
آقا مطلبت به نظرم ایراد داره ها!
ببین، در تفسیر سنی بیان شده "علمای اهل کتاب که اسلام آوردن". خوب این هیچ منافاتی با این نداره که مسلمون ها به طور کلی با اهل کتاب در اون زمان در مبارزه باشن، ولی علمای روشن دل اونها که اسلام آوردن رو گواه بگیرن.
در ضمن، مگه مسلمونا با تمام یهودی ها در جنگ بودن!؟ نه این طور نیست. تعدادی از قبایل یهود بودن در کنار مدینه که اتفاقا از همایت مسلمون ها برخوردار بودن و مسلمون ها در برابر پول از اون ها دفاع نظامی می کردن.
در هر صورت موفق باشی دوست عزیز
سلام!
به 301040!
علی رضا جان!
انگار به ایه اولی که گذاشتم دقت نکردی!!
در ایه 40 سوره نمل اومده که کسی که "بهره ای" از علم کتاب داشت ، تخت ملکه صبا رو بنزد حضرت سلیمان برد!
یعنی این شخص بخشی از علم کتاب با اونه و تونسته همچین کاری بکنه!
حالا ، کدوم یکی از این علمای تازه مسلمان شده کرامتی داشت ؟! چه برسه به این که تخت ملکه صبا رو بیاره!!
قاعدتا ، کسی که تمام علم کتاب رو در نزد خود داره باید از کسی که بخشی از علم کتاب رو در اختیار داره با کمالات تر باشه! اینطور نیست؟!
این حرف رو با استناد به حرف خود قران که میگه هیچ بخشی از اون بخش دیگه رو نقض نمیکنه گفتم!
مورد بعدی اینکه،
قوم یهود همیشه قومی فتنه جو بوده!
و اگه دقت کرده باشی توی متن اشاره کردم که "لازم به ذکر است که در این فتنه ها دست علما و دانشمندان(احبار) یهود در میان بود نه عامه مردم یهود."
و نگفتم که مسلمانان با همه سر جنگ داشتند!
در اسلام ،چه شیعه و چه سنی، به منحرف بودن این قوم معترف هستند. بطوریکه در روایات اسلامی اومده که در بسیاری از ایات مغضوبین خطاب به یهودیان و ضالین خطاب به مسیحیان گفته شده!
حال ، قومی که منحرف باشه و کینه جو و همینطور منافق، اگر هم تعدادی عالم به اسلام تحویل داده باشه چه برتری نسبت به کسی که ار قوم کافران به اسلام گرویده داره؟!
مگه از بین همین کافران عالمی نبوده که مسلمان شده باشه؟
(این قیاس رو با فرض منحرف بودن یهود میکنم)
ممنونم بابت نظرت
قربانت
یا علی
سلام
من زیاد متوجه نشدم که آیه ی سوره ی نمل به سلیمان و حضرت علی چه ربطی داره. ولی راست می گی، توجه نکرده بودم.
سلام!
این ایه رو صرفا برای مقایسه دو شخصیت در قران نوشتم!
کسی که بخشی از علم کتاب رو در اختیار داره
با
کسی که تمام علم کتاب رو در اختیار داره!
کسی که بخشی از علم کتاب رو در اختیار داره ، یکی از کراماتش اوردن تخت ملکه صبا به حضور سلیمان در یک چشم بر هم زدن بوده!
حالا توانایی کسی که تمام این عبم رو داره چقدره؟!
حساب دو دو تا جهارتاست؟ عالمان یهود میتونستند همچین کاری بکنن؟!
نه!!
پس استدلال این مفسران سنی اشتباهه!!
یا علی
سلام.
دیر نظر میدم چون دیر میفهمم. :) البته الانم بیشتر از فهمیدن نفهمیدنه.
چند تا سوال با اجازه:
*اینکه حضرت علی شاهد رسالت پیامبر در برابر کافران باشن برای من کمی مبهمه! یعنی چرا این شهادت برای کافران کفایت میکنه؟ و چرا براشون سندیت داره؟(با توجه به نتیجه گیری که کردم توی قسمت آخر که شهادت امام در کنار خدا آمده و پس لزوماً برای یک کافر پذیرفتنی نیست. و این کفی منظور دیگه ای داره_خودم نه با استناد، پس نمیدونم که درست باشه._ شاید جواب را داده باشم. ولی اگر جواب دیگه ای دارید یا جایی که این حرف را مستند میکنه بفرمایید لطفاً!)
*میخواستم این لینک را به عنوان ادامه جواباتون یا در حد تکمیل کننده بگم؛
http://www.aboutorab.com/imam-ali-in-quran/166--43.html
دیدم گفته رعد مکیه! اشتباه لپی هم نکرده چون بعدش بر این اساس نتیجه گیری هم کرده. یه دفعه کلی از اعتمادم به مطالب اینترنتی از بین رفت. مشاهدات شما چی بوده تا حالا؟ واقعاً نمیشه اعتماد کرد؟ یا اینکه مکی و مدنی بودن جای اختلافه؟ ؟؟؟
*یه مشکا دیگه ای که داشتم سوال اول آقای 301040 بود. خب! متاسفانه بعد از خوندن جواباتون کاملاً قانع نشدم (اینکه میگم متاسفم چون واقعاً احساس ناراحتی میکنم.) اینجا بحث سر شاهد بودن برای کافرانه، درسته؟ یه طورایی حرف باید سندیت داشته باشه. اونها که رسالت پیامبر را نپذیرفتند چرا امیرالمومنین شاهدشونه؟ چه دلیلی داره که حرف را بپذیرند. الته اینکه در کنار خداوند آورده، و خب کافر خدا را قبول نداره... پس شاید جنس شهادت متفاوته!
توی پرانتز بگم که به نظرم دلیلتون در جواب اینکه علمای به مسلمان شده اهل کتاب شاهد باشند زیاد قانع کننده نبود.
کلاً فکر میکنم برای تفسیر و چنین بحث هایی برای همه استدلال ها باید استناد کرد چون خطر تفسیر به رای داره. چون اولاً اطلاع خوب تاریخی میخواد ثانیاً آگاهی از ظرافت های زبان عرب و .. و خب بقیه ویژگی هایی که یک مفسر داره.
ببخشید.
ممنونم.
سلام!
این چه حرفیه؟! :)
ببینید ! من سعی کردم در این پست چیزی رو که در حد معلوماتمه بنویسم!
یک سری موارد مثل سوالی که شما مطرح کردید نیاز به معلومات بیشتر داره !شاید به همین خاطر در مورد دلیل گواهی خدا و کسی که علم کتاب در نزد اوست ، چیزی نگفتم!
این مسئله به بحث جدایی نیاز داره که باید از متخصصان سوال بشه!
در مورد قانع کننده نبودن جوابهای من!! شما مواردی که به ذهنتون میرسه که نظر من رو رد میکنه رو بفرمایید تا من بتونم ازش دفاع کنم!
مثل 301040 که حفره های نظر من رو نشون میده
من جایی ندیدم که گفته باشه سوره رعد مکی هست! چه منابع سنی که من این پست رو استخراج کردم ازش و چه منابع شیعی و همینطور قرانهای موجود میگن که این سوره مدنی هست!
"توی پرانتز بگم که به نظرم دلیلتون در جواب اینکه علمای به مسلمان شده اهل کتاب شاهد باشند زیاد قانع کننده نبود. "
بی زحمت اون چیزی رو که فکر میکنید قانع کننده نیست رو "" بگذارید که من بتونم جواب دقیقتری بدم!
همونطور که گفتم ، من در این پست دو تا ایه رو با هم مقایسه کردم!
حالا من یه سوال دارم!
ایا منظور از "علم" و "کتاب" در این دو ایه فرق میکنه؟ اگه فرق میکنه میشه بگید چه فرقی؟
اگر معنی اینها یکی باشه که تاثیراتشون هم باید یکی باشه!
سند من برای چیزی که گفتم ، یه ایه دیگه از قران بود!
من در هیچ تفسیر دیگه ای معنی جدا گانه ای برای این دو کلمه یعنی "علم" و "کتاب" ندیدم! پس مجبورم استنباط شخصی رو بنویسم! حالا اگر کسی مخالفه ، بیاد نظر مخالف رو بگه و اثبات کنه که اینجا معانی متفاوته!
ممنونم بابت نظر انتقادی
یا علی
سلام.
«قوم یهود همیشه قومی فتنه جو بوده!
و اگه دقت کرده باشی توی متن اشاره کردم که "لازم به ذکر است که در این فتنه ها دست علما و دانشمندان(احبار) یهود در میان بود نه عامه مردم یهود."
و نگفتم که مسلمانان با همه سر جنگ داشتند!
در اسلام ،چه شیعه و چه سنی، به منحرف بودن این قوم معترف هستند. بطوریکه در روایات اسلامی اومده که در بسیاری از ایات مغضوبین خطاب به یهودیان و ضالین خطاب به مسیحیان گفته شده!
حال ، قومی که منحرف باشه و کینه جو و همینطور منافق، اگر هم تعدادی عالم به اسلام تحویل داده باشه چه برتری نسبت به کسی که ار قوم کافران به اسلام گرویده داره؟!
مگه از بین همین کافران عالمی نبوده که مسلمان شده باشه؟
(این قیاس رو با فرض منحرف بودن یهود میکنم)»
۱.راستش وقتی متن و نظرات را خوندم به نظرم فهم اینکه منظور از «من عنده علم الکتاب» کی هست به سوال اولم خیلی مربوطه. برای همین پرسیدم. و فکر کردم جواب شما جایی که فرمودید(در عبارت بالا):
«حال ، قومی که منحرف باشه و کینه جو و همینطور منافق، اگر هم تعدادی عالم به اسلام تحویل داده باشه چه برتری نسبت به کسی که ار قوم کافران به اسلام گرویده داره؟!
مگه از بین همین کافران عالمی نبوده که مسلمان شده باشه؟»
فکر کردم این برتری را به طور ضمنی چیزی گرفتید که شاهدی برای کافران هست پس سوالم وارده.
۲.چقدر در انتقال منظورم مشکل دارم. :) منظور این بود که شما هم این طور متون غلط اینترنتی دیدید؟ و اینکه واقعاْ نمیشه اعتماد کرد؟
۳.جنس شهادت متفاوته...فکر میکنم برای جواب دادن به این سوال باید به کلاع عرب و کل مضامین قرآن خوب مسلط بود. چیزی در حد علامه طباطبایی :)
۴.سوال اول آقای ۳۰۱۰۴۰ :
« در تفسیر سنی بیان شده "علمای اهل کتاب که اسلام آوردن". خوب این هیچ منافاتی با این نداره که مسلمون ها به طور کلی با اهل کتاب در اون زمان در مبارزه باشن، ولی علمای روشن دل اونها که اسلام آوردن رو گواه بگیرن.
در ضمن، مگه مسلمونا با تمام یهودی ها در جنگ بودن!؟(منظورشون این نیست که مسلمونا با همه سر جنگ داشتن. منظور اینه با همه یهودیا بد نبودن.) نه این طور نیست. تعدادی از قبایل یهود بودن در کنار مدینه که اتفاقا از همایت مسلمون ها برخوردار بودن و مسلمون ها در برابر پول از اون ها دفاع نظامی می کردن.»
و اینکه منم همچنان قانع نشدم که چرا عالمان کتاب نمیتونن شاهدی برای کافران بر رسالت ٫یامبر باشند.(البته بحث آیاتی که مطرح کردید جداست.)
۵.در سوره ی نمل کسی که علم کتاب در نزد اوست دقیقاْ چه کسی بود؟ و چرا از این فرد به این نتیجه رسیدید که در آیه دوم منظور امیرالمومنین هست؟
۶.من سوالتونو و منظورشو نفهمیدم. فقط در این حد متوجه ام که علم من قد نمیده. :)
حرفای من بیش از اینکه انتقادی باشه سوالی بود. ببخشید اگر بد مطرح کردم.
ممنونم برای مطلب خوبتون.
سلام!
از کجا میدونید که شما در انتقال پیام مشکل دارید؟! شاید مشکل من باشم! :)
توی اینترنت؟!! تا دلتون بخواد متون غلط وجود داره!! من که همیشه با چنتا منبع چک میکنم که یه وقت اشتباه نکنم! پس زیاد هم اعتماد نکنیم بهتره!
3. در این مورد با شما موافقم! فقط در حد خودمون جلو میریم که وظیفه ای عمل کرده باشیم!
4- منظور من هم از "همه" همه یهودیان بوده ! من عامه مردم رو از دانشمندانشون جدا کرده بودم!
وقتی که این عالمان منحرف باشند چطور لیاقت پیدا میکنند که گواهی بدهند؟! بعد اگر مسلمان هم شده باشند، این عالمان به چه چیزی عالم بودند؟ دین یهود که دین منحرفی بوده! پس علم به کتاب منحرف شده ( تورات و انجیل) چه امتیازی برای اینان داشته که خدا اینها رو بعنوان گواهی معرفی کرده؟( در مورد مقایسه ایات قانع شدید؟)
5- مهرگان بنا به روایتات و احادیث شیعه سوال رو جواب ندادند!
دقت کنید!!! در سوره نمل اومده که " کسی که بخشی از علم کتاب رو داشت! نه همه علم کتاب رو!
در سوره رعد اومده" کسی که علم کتاب در نزد اوست"! یعنی کل علم کتاب!
این اشخاص در این دو ایه متفاوت از یکدیگر هستند!ولی ماهیت علمشون یکیه!! با این تفاوت که یکی کل این علم رو داره ولی دیگری تنها بخشی از این علم رو داره!
پس کسی که تمام علم کتاب رو در اختیار داشت خیلی کارهای بزرگی میتونست انجام بده! و کرامات بسیاری داشت!! در صدر اسلام بجز حضرت محمد چه کس دیگه ای میتونسته این کارهای بزرگ رو انجام بده!؟
چه انتفادی و چه سوالی ، در هر صورت جای قدر دانی داره! :)
ممنون
یا علی
سلام.
http://eslame.parsiblog.com/
گفتم شاید به دردتون بخوره.
معراج السعاده را هم داره.
کتابی که خانم بنت الهدی معرفی کرده بودن از آقای مظاهری را هم داره.
سلام!
جدا ازتون تشکر میکنم!
خیلی منابع خوبی رو معرفی میکنید :)
یا علی
سلام ژنرال!
به نظر آدمی که چشمهاشو بسته، شب و روز فرقی نمیکنه...
خودت خوبی؟ دلم برات تنگ شده.پس این تابستون کی مییاد؟!
جات توی مشهد خیلی خالی بود، خدا بخواد سال تحویل هم اونجا هستیم.قبلش هم یک "مشهد" دیگه، اگه لیاقت باشه، دعوت شدیم.
سلام به خدا برسون
سعی میکنم بیشتر بیام، زیاد فرصت شرکت در بحثها رو ندارم، عفو میفرمائید!
سلام!
چطوری امین جاان!؟
زیارات قبول!
قربونت!شکر خدا خوبم!
حاجی میاد این تابستون هم! :)
اقا من همینطور!بدجور دلم تنگ شده! یاد مشهد بخیر! همه دارند میرن مشهد و فقط دل ما رو میسوزونن!!:(
بابا دمتون گرم ! فکر کنم چند وقت دیگه یه صحن به اسم خودت میزنی!!! :))
کوپنهاتو برای تابستون هم نگه دار!
ما رو چه به خدا؟! مگه ما سمت خدا میریم که سلام برسونم! ؟ :)
یا علی
سلام!
سلام.... کامنت بالایی عرض ارادتی بیش نبود... به نظر میاد مطلبتون جالب باشه... الان وقت ندارم حتما سر فرصت میخونمش! من هم آپممممممممم!
سلام!
خیلی لطف کردید! :)
خوش اومدید
خدمت میرسم
یا علی
سلام برادر علیرضا
در کتاب خلاصه تفاسیر قرآن مجید المیزان و نمونه که تحقیق و تلخیص عباس پورسیف هست در بخشی از تفسیر آیه ۴۳سوره رعد آورده :
«و افرادی که از محتوای قرآن آگاهند نیز گواهی میدهند که این کتاب ساخته و پرداخته مغز بشر نیست و از سوی خدای بزرگ نازل شده است. در بسیاری از روایات آمده که منظور از فردی که علم به کتاب دارد٬ علی(ع) است که هرگز خلاف نگوید».
البته شما فرمودید که در این پست به منابع اهل سنت رجوع کرده اید ولی گفتم شاید کمکی به بحث بکند.
از مطالب این پست شما و بخش نظرات خیلی استفاده کردم...ممنون
یا علی
سلام!
بله! خواستم نادرستی نظر اونها رو بررسی کرده باشم
در واقع اینطور که معلومه بنظر اهل سنت این کسی که علم کتاب نزد اوست، هر کسی میتونه باشه بجز علی بن ابی طالب!
ممنونم! لطف کردید
یا علی
سلام
خوب هستین؟
جسارتا با توجه به کامنت 301040 و خانوم " د " به نکته ای در تفسیر نمونه جلد 15 صفحه 473 ذکر شده ، اشاره می کنم :
در حدیثی از ابوسعید خدری از پیامبر (ص) چنین آمده است که ابوسعید می گوید : من از معنی الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ از محضرش سوال کردم فرمود : " او وصی برادرم سلیمان بم داوود بود .
عرض کردم و من عنده علم الکتاب از چه کسی سخن می گوید ؟ فرمود : " او برادرم علی بن ابیطالب است . " **
** این حدیث رو گروهی از مفسران و علمای اهل سنت هم نقل کردن
توجه به تفاوت علم من الکتاب که علم جزئی را می گوید و علم الکتاب که علم کلی را بیان می کند روشن می سازد که میان آصف(وصی سلیمان) و حضرت علی (ع) چه اندازه تفاوت بوده است .
لذا در روایات بسیاری می خوانیم که اسم اعظم الهی هفتاد و سه حرف است که یک حرف آن نزد " آصف بن برخیا " بود و چنان خرق عادتی را انجام داد . نزد امامان اهل بیت (ع) 72 حرف آن است!! و یک حرف مخصوص به ذات پاک خداست **
** اصول کافی و تفسیر نورالثقلین
سلام!
ممنون
اینا درسته! ولی مشکل من اینجاست که باید از منابعی اثبات بشه که مورد قبول دو طرف و یا اهل سنت باشه!
اگه منبع اهل سنت رو میدادی خوب بود! البته باید دید اونهااین روایت رو چقدر قبول دارند؟! چون ممکنه مثل ما که بعضی از روایات خودمون رو قبول نداریم ، اونها هم همین کار رو بکنن!
بنظرم یه راهش همینه که غلط بودن تفاسیر و حدسهای اونها رو روشن کنیم! که مثلا به این دلایل منظور از من عنده علم الکتاب ، عالمان یهودی نیست!
بابت اطلاعت خوبت ممنونم
ممنون
یا علی
سلام
کار خوب و جالبیه که آدم علاوه بر تفسیر شیعه سری هم به تفاسیر اهل سنت بزنه!
تا حالا بهش فکر نکرده بودم ولی الان فکر می کنم دید آدمو بازتر می کنه
فقط باید بگم که به اطلاعاتم اضافه شد!
ممنون از پست خوبتون
یا حق
سلام!
من باید اعتراف کنم که هر زمانی که به مسائل اینچنینی برخورد کردم کیفیت یادگیریم بسرعت بالا رفته!
چون برای حل این تناقض باید به کلی منبع مراجع کنم و یا کلی فکر کنم!!
توی دانشگاه هم عادت داشتم مثلا برای درس سیالات از چنیدن کتاب با دیدگاه مختلف استفاده کنم! که واقعا به من کمک کرد!
حتی توی نظر ما ممکنه مشکلاتی وجود داشته باشه که به این وسیله خودمون قبل از هر کسی میببنیم و اصلاح میکنیم!
خدا رو شکر که بدرد خورد
خواهش میکنم
یا علی
سلام خانم مهرگان
خیلی لطف کردین و خیلی لذت بردم
اگه بتونین منابع اهل سنت رو که این حدیث رو نقل کردن بگین که جای سوالی برای دوست خوبمون 301040 نمونه لطف بزرگی به من کردین
راستی
ولادت پیامبر (ص) و امام صادق (ع) دوهم خدمت شما و بقیه دوستان تبریک میگم :)
یا حق
سلام!
بر شما هم مبارک باشه!
تبریک میگم
:)
یا علی
سلام
تبریکات مو با یک روز تاخیر پذیرا باشید
چند تا آیه است در قران در مورد رسالت پیامبر که خطابش به یهودیها ومسیحی هاست مخصوصا به یهودیها که تاکید می کنه به قول ما شما دیگه چرا؟
در تاریخ درمورد یهودیها مخصوصا یهودیها مطالب جالبی وجود داره از اینکه اونها همیشه وهمیشه وشدیدا منتظر اومدن پیامبر بودندواطلاعاتشون درباره رسالت پیامبر بسیار دقیق بوده وبه اونها وعده اومدن ایشون داده شده وحتی به همین دلیل بیشتر اونها به یثرب کوچ کرده بودنداطلاعات یهودیها در مورد رسالت پیامبر بسیار زیاد بوده
ودر اون زمان وقتی یهودیای مدینه با با قبایل عرب اختلافاتی پیدا می کردند اونهارو تهدید به اینکه به زودی فردی خواهد اومد که انتقام مارو از شما می گیره ولی زمانی که پیامبر به رسالت رسیدند چون این پیامبر کسی نبود که از اونها باشه وتوطئه هاشون رو شروع کردند دیروزشون رو میشه با امروزشون مقایسه کردمثل امروز که معتقدندمنجی آخر زمان خواهد اومد برای نجات اونهاوبرای این اعتقادشون هم بسیار تلاش می کنند تا به همه بقبولانندو ومدام هم در حال پیشگویی و صرف هزینه هستند که این مسیله زودتر به وقوع بپیونده.
اما این همه اطلاعات اونها مخصوصا در مورد یهودیهابیشتر به این دلیله که در کتابهاشون ونوشتهای علمای اونها وجود داشته ونسل به نسل به علماشون منتقل شده .والبته توجه بسیارشون واعتقداتشون به این جور مسائل به این دلیله که همیشه فکر می کنند این افراد برای نجات اونها می انند
وقتی هم به اهل کتاب ایمان اورده شده اشاره میشه دلیلاینه که یک یهودی یا مسیحی که هنوز بر دین خودشون هستند نمی اندبگندکه در نوشته های ما این جور چیزا هست واگر هم بگندمیشه از اونها پرسید پس چرا شما ایمان نیاوردید
علمای سنی به دلایلی نمی توننداونطور که شماگفتیدمثل شیعیان این مورد رو به حصرت علی منتسب کنند
وبه نظرم سنیها به همین مسایل پیش پا افتاده ومخصوصا چند تا آیه ای که حالا نمیدونم چی بودندوبالا گفتم به این نتایج رسیدند.ولی شما باید از یک سنی می پرسیدید یا همه منابعشونو وهمه شو مطالعه می کردیدشاید جایی اشاره شده بوده.
مطلب دیگه اینکه فکر می کنم بعضی از دوستان بعضی مطالب رو خیلی عمیق نگاه می کنند وقتی سنی ها به این وسعت که شما به علم وکتاب و همه کتاب بخشی از کتاب نگاه نکردند .مطالب خیلی ساده تر از اونه که دوستان در مورد دیدگاهای سنی ها اینطور عمیق بحث می کنند
سلااام!
چطورید بهاره خانم؟!!
کم لطف شدیدااا!!
تشریف نمیارید!!!
خیلی ممنون بابت نظرتون!
یا علی
سلام
اینکه غیبت ما برای شما محسوسه از لطف شماست :)
من سعی میکنم ان شاءالله بیام استفاده ببرم از پستهای خوبتون.
یا علی.
سلام!
قدمتون روی چشم! :)
التماس دعا
یا علی
سلام علیرضا خوبی
چه میکنی؟درس ها هم خوبن؟
وطن دوست جان قرار بود تفسیر اهل سنت رو یافتید ما رو هم.................
فعلا که دعاتون میکنیم
خدا به همراهت
سلام!
کجایی با معرفت؟!
قربانت! خوبببببب!! :)
من یه ایمیل برات فرستادم ! ولی هنوز منتظر جوابم!
چرا جواب نمیدی؟!
قربانت
التماس دعا
یا علی