۱...۲...۳...تمام...!

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت-شیوه جنات تجری تحت الانهار داشت

۱...۲...۳...تمام...!

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت-شیوه جنات تجری تحت الانهار داشت

سرو و گل سرخ

بسم الله الرحمن الرحیم


امروز دوست داشتم یه شعر از پروین اعتصامی براتون بگذارم:



سرو خندید سحر، بر گل سرخ     که صفای تو بجز یکدم نیست
من بیک پایه بمانم صد سال     مرگ، با هستی من توام نیست
من که آزاد و خوش و سرسبزم     پشتم از بار حوادث، خم نیست
دولت آنست که جاوید بود     خانه‌ی دولت تو، محکم نیست
گفت، فکر کم و بسیار مکن     سرنوشت همه کس، با هم نیست
ما بدین یکدم و یک لحظه خوشیم     نیست یک گل، که دمی خرم نیست
قدر این یکدم و یک لحظه بدان     تا تو اندیشه کنی، آنهم نیست
چونکه گلزار نخواهد ماندن     گل اگر نیز نماند، غم نیست
چه غم ار همدم من نیست کسی     خوشتر از باد صبا، همدم نیست
عمر گر یک دم و گر یک نفس است     تا بکاریش توان زد، کم نیست
ما بخندیم به هستی و به مرگ     هیچگه چهره‌ی ما درهم نیست
آشکار است ستمکاری دهر     زخم بس هست، ولی مرهم نیست
یک ره ار داد، دو صد راه گرفت     چه توان کرد، فلک حاتم نیست
تو هم از پای در آئی ناچار     آبت از کوثر و از زمزم نیست
باید آزاده کسی را خواندن     که گرفتار، درین عالم نیست
گل چرا خوش ننشیند، دائم     ماهتاب و چمن و شبنم نیست
یک نفس بودن و نابود شدن     در خور این غم و این ماتم نیست
هر چه خواندیم، نگشتیم آگه     درس تقدیر، بجز مبهم نیست
شمع خردی که نسیمش بکشد     شمع این پرتگه مظلم نیست



نظرات 12 + ارسال نظر
هدی دوشنبه 26 بهمن 1388 ساعت 10:28 ق.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام آقای وطن دوست
خیلی شعر زیبایی بود چندین بار خوندم..

بخصوص این بیتش عالی بود:

قدر این یکدم و یک لحظه بدان
تا تو اندیشه کنی، آنهم نیست ...

البته :هر چه خواندیم، نگشتیم آگه....

راستی قالب نو مبارک ..
ولی فکر کنم قصد دارین روش کار کنید
و هنوز ناتموم هست...

یا علی.

سلام!
خواهش میکنم

انشا...ا که بدرد بخوره

ممنونم.
بله هنوز کار داره.اگه استقبال بشه و دوستان با نظراتشون همراهی کنند .ممکنه شیوه بیان مطلب رو عوض کنم.

به همین خاطر فضا رو هم دارم دستکاری میکنم
یا علی

د دوشنبه 26 بهمن 1388 ساعت 11:07 ق.ظ

سلام
1.بیت سوم الف آزاد افتاده.
2.حرفای شما خزعبلات نیست. شما که این همه به + اندیشی تشویق میکنید دیگه چرا؟
3.قالب قبلیتونم قشنگ بود خیلی.

سلام۱
ممنونم!

شما لطف دارید. اما گذاشتن کلمه خزعبلات صرفا برای ایجاد یم بار طنز بود و ممکنه عوض بشه اگر با اجزای دیگه مطابقت نداشته باشه

من هم دوستش داشتم. ولی ترجیح دادم یه مدت نباشه برای اینکه بعضی چیرا رو یه تستی بکنم. از اینکه اهمیت میدید ممنونم. دقیقا به همین نظرات هم نیاز دارم.

یا علی

مهرگان دوشنبه 26 بهمن 1388 ساعت 03:15 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام جناب مهندس مافوق اعظم
خوب هستین؟

یاد این شعر رهی معیری افتادم :

ای سرو پای بسته به آزادگی مناز
آزاده من که از همه عالم بریده ام

قالب جدیدت هم مبارک

می بینم که هم هوای آبی ها رو داشتی هم سرخ پوش ها!!
ولی خیلی سفیده چای و قهوه و شکلات میریزه روش لک میگیره!!!!

موفق باشی

سلام!
به به! خانم مدیر!

مشتاق دیدار!!

شعر ایران چقدر غنیه!! به چه چیزایی توجه میکنه!!

ممنون! چطوره؟ خوب شده؟

ابی و قرمز نداریم! فقط تیم ملی!! :))

اتفاقا سفدی گذاشتمم که هروقت لکه گرفت معلوم باشه که سریع عوض کنم! :)

یا علی

مهدی دوشنبه 26 بهمن 1388 ساعت 06:13 ب.ظ

سلام سلام سلام خوبی؟
اومدم پرینت کارتم رو بگیرم اجالتا واسم دعا کنین!۵شنبه صبح جمعه عصر!با این جمعه عصر افتادن امتحان خیلی ذوق میکنم!این جمعه های عصر............................
مطلبهاتو نخوندم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدا به همراهمون

سلام!

اقا !فعلا چیز خاصی ننوشتم! بو به درست برس!!
ما دعا میکنیم پشت سر هم! :)
دلم میخواد بترکونی داش مهدی!
انشا...ا با لب خندون از کنکور برگردی!
ما که برای همه کنکوریها داریم دعا میکنیم!
یا علی

رستگار سه‌شنبه 27 بهمن 1388 ساعت 12:37 ق.ظ http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

اول که وارد شدم فکر کردم اشتباه اومدم! چقدر اینجا تغییر کرده! :)
قالب قشنگیه! مبارک باشه!

"ما بخندیم به هستی و به مرگ هیچگه چهره‌ی ما درهم نیست "
نگاهش قشنگه...

یاد حرف استاد ادبیاتمون افتادم که می گفت: شعرهای پروین مردونه است! برخلاف شعر فروغ ( و خیلی از شاعران زن دیگه) که زن بودنش تو شعراش مشهوده!

راستی! دستکاری تو شعر حافظ؟!! :))
"چشم من زیر بام قصر آن حوری سرشت..."


یا حق

سلام!

ممنونم! زیبا بین هستید! :)
قابل ندارها! :دی
من که شعرهای پروین رو خیلی دوست دارم! یکی از دلایلش همین محکم بودنشه!!
خیلی از شعراش فابلیت ضرب المثل شدن و استفاده در محاوره رو داره!!


ای وای! من اصلا پیامبر خوبی نمیشم!:))
نمیدونم چرا همیشه "من" میخونم! این بار هم از سر عادت اشتباه نوشتم!:)
خوب شد گفتید!! درستش میکنم!
البته من و حافظ این حرفا رو با هم نداریم! :))

ممنون
یا علی

فاطمه سه‌شنبه 27 بهمن 1388 ساعت 08:06 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام
پست راهپیمایی رو خوندم این پست اخیر رو هم بعدا با حوصله می خونم ... دستتون درد نکنه

خدا ان شا الله همه ی مریض ها رو شفای عاجل عنایت کنه ... هم مریضای جسمی رو هم مریضان منظور ... همان ها که کلکسیون توهم بر دوششان سنگینی می کند ... همان ها بیماری روحی تابشان رو ربوده ... همان ها که دیگر ما نمی فهمیم چه طور باید بیدارشان کنیم ... همان ها که عرض خود می برند و زحمت ما میدارند ( البته تا باشه از این زحمت ها ) همان ها که صم بکم عمی فهم لا یرجعون اند ...

شما نبودی ببینی شیراز تو راهپیمایی کوبیده و دوغ هم توزیع می شد !!!!!‌ من ساده اولش تو صف کیک و ساندیس بودم ... یهو که چشمم به دوغ افتاد نفهمیدم چه طور شد که خودم رو اون سمت ( سمت توزیع کوبیده و دوغ ) یافتم ... جای شما سبز ... دوغ حکومت خوردن داره ... تازه میگن شرابا طهورا هم هست ( همین دوغ ساده ی خودمون ها ... همین شده شرابا طهورا !!!)

از شوخی بگذرم دیروز حجه الاسلام مرتضی آقا تهرانی می گفتند از امام رضا بخواهید ولایتتون رو به دست بگیره ... نه فقط ولایت عام که شامل حال همه میشه ... ولایت خاصتون رو به دست بگیرند و این بهترین دعاست ....
روزگارت باد شیرین !شاد باش

سلام!

الهی امین!
به ما که هیچی نرسید! دوستان بحای ما!:)

جدا که دعای عالیه برای عاقبت بخیری!
ممنونم ازتون

التماس دعا
یا علی

داود سه‌شنبه 27 بهمن 1388 ساعت 08:11 ب.ظ http://http:/

سلام برادر

من که از این بیت خیلی خوشم اومد:
ما بخندیم به هستی و به مرگ هیچگه چهره ی ما در هم نیست

ادبیات زمان دفاع مقدسه...

یاد همه شهدا که به مرگ خندیدند به خیر...

قالب جدید هم مبارکه...قشنگه...

یاعلی

سلام!

اتفاقا از ابیات مورد علاقه بنده ست!

یادشون بخیر!...

ممنونم... :)
یا علی

عاشق امام(آسمان هشتم) چهارشنبه 28 بهمن 1388 ساعت 12:31 ق.ظ http://yasamen8.blogfa.com/

سلام
با تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول
تشکر میکنم از حضورتان در وب آسمان هشتم

وبلاگ گروهی آسمان هشتم با به صورت آزمایش به تازگی فعالیتش را آغاز کرده
از بابت لینکتون ممنون و امیدواریم در ادامه راه ما را یاری کنی

با احترام

هدی چهارشنبه 28 بهمن 1388 ساعت 10:01 ق.ظ

سلام آقای وطن دوست ...
ممنونم.
خیلی دعا کنید لطفا..بازم ممنونم.

سلام!
بر روی چشم! :)

یا علی

د پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 06:47 ق.ظ

سلام؛
شعر قشنگی بود.
قدر این یکدم و یک لحظه بدان تا تو اندیشه کنی، آنهم نیست
الا الذین آمنوا و عماوا ...
چه غم ار همدم من نیست کسی خوشتر از باد صبا، همدم نیست
یا انیس من لا انیس له
آشکار است ستمکاری دهر زخم بس هست، ولی مرهم نیست
لقد خلقنا النسان فی کبد
باید آزاده کسی را خواندن که گرفتار، درین عالم نیست
و ما خلقنا الانس و الجن الا لیعبدان

سلام!
دست شما درد نکنه!
کار زیبایی بود
:)

یا علی

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 09:20 ب.ظ

سلام
حاجی چه کردی؟! وبلاگ رو سر و سامان بخشیدی... به به!
حالا این دونه های قهوه واسه چیه؟ اینم قضیه داره؟!
ولی با این کلمه خزعبلات این کنار خیلی حال نکردم، بابا همش که رحمت بود که...!
راستی شعر رو هم خیلی حال کردیم
دعا بفرمایید
یاعلی

سلام!

برای شما امادش کردیم حاجی! میپسندی؟! :)

قضیه نداره! همینطور برای خودش ریخته! :دی


اعتراض به دو نفر رسید!
پس اصلاح میشه! :)

التماس دعا
یا علی

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 09:21 ب.ظ

راستی "یه آشنا" بودم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد