۱...۲...۳...تمام...!

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت-شیوه جنات تجری تحت الانهار داشت

۱...۲...۳...تمام...!

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت-شیوه جنات تجری تحت الانهار داشت

ما سقف خانه دیدیم، او رفعت سما را

سلام!


ابیات زیر رو برای این نوشتم که در شرایط  کنونی من صدق میکرد.


بقول خانم هیفا "به نظرم خیلی از این اشعار مخاطب خاص داره ... به طور کلی  نظر امام  درباره ی فلسفه این نیست!"


امام در بعضی از این اشعار ، عروس خودشان ،فاطمه (که فاطی خوانده میشدند)، را مخاطب قرار دادند.




ما عرفناک

فاطى که ز من نامه عرفانى خواست         از مورچه‏اى، تخت سلیمانى خواست

گــــویى نشنیده "ما عرفناک" از آنک          جبریل از او نفخه رحمــــانى خواست



اسیر نفس

فاطى، اگر از طارم اعلا گذرى       از خـــــــاکْ گذشته، از ثریا گذرى

هیهات که تا اسیر دیو نفسى       از راه "دَنى" سوى "تَدَلّى" گذرى



طوطی وار

فاطى که به دانشکده ره یافته است          الفاظى چند را به هم بافته است

گویى که به یک دو جمله طوطى وار           سوداگرِ ذاتِ پاکِ نایافته است



لاف اناالحق

تــا منصـــورى، لاف "انا الحــــق" بزنى   نادیده جمال دوست، غوغا فکنى

دک کن جبل خودى خود، چون موسى   تا جلـــوه کنــد جمال او بى ازلى



حجاب

آنان که به علم فلسفه مى‏نازند            بر علم دگــــــــــر به آشکارا تازند

ترسم که در این حجاب اکبر، آخر           سرگرم شوند و خویشتن را بازند


فلسفه

فاطى که فنون فلسفه مى‏خواند         از فلسفه "فا" و "لام" و "سین" مى‏داند

امیّد مـــن آن است که با نورِخدا          خـــــــــود را ز حجاب فلسفــــــه برهاند

 




جلوه حق

موسى نشده، کلیم کى خواهى شد؟     در طور رهش، مقیم کى خواهى شد؟

تا جلــــــــــوه حق، تو را ز خود نرهاند       با یار ازل، ندیــــــــم کى خواهى شد؟


حجاب اکبر

فاطى که به علم فلسفه مى‏نازد         بر علــــــم دگـــر به آشکارا تازد

ترسم که در این حجاب اکبر، آخر          غافل شود و هستى خود را بازد


هیهات

فاطى تو و ره به کوى دلبر؟ هیهات!          نظّاره گرىِّ روى دلبــــــر؟ هیهات!

این راه، رهى نیست که پیمایى تو          جبریل در آن فکنده شهپر، هیهات!


راه معرفت

آن کس که ره معرفت اللّه پوید              پیوسته زِ هر ذرّه، خدا مى‏جوید

تا هستىِ خویشتن فرامُش نکند          خواهد که زِ شِرک، عطر وحدت بوید


معرفت

فـــــــاطى، تو و حقِّ معرفت یعنى چه؟     دریافت ذات بى‏صفت یعنى چه؟

ناخوانده "الف" به "یا" نخواهى رَه یافت    ناکرده سلوک موهبت، یعنى چه؟


چراغ فطرت

فاطى که به قول خویش، اهل نظر است      در فلسفه کوششش بسى بیشتر است

باشد که به خــــــود آید و بیـــــدار شود        دانـــــد که چـــراغ فطرتش در خطر است



نظرات 17 + ارسال نظر
بی نام جمعه 14 اسفند 1388 ساعت 03:49 ب.ظ http://www.shia-book.blogsky.com

سلام علیرضا
چه خبر از اونورا؟

خیلی زیبا...
به قول یکی از بچه ها:
آقا کاش هنوزم بودی...


فاطی ز علایق جهان دل برکن
از دوست شدن به این و آن دل برکن
یک دوست که آن جمال مطلق باشد
بگزین تو و از کون و مکان دل برکن


صبح نزدیک است و ...

سلااام!
چطوری سید؟! :)

اینجا فقط تو رو کم داره! ؛)

نوش جانت! :))

قربانت
یا علی

بی نام جمعه 14 اسفند 1388 ساعت 03:55 ب.ظ

راستی ...

علیرضا
tinypic.com
االان ف...تر شده!
عکسات رو یه جای دیگه آپ کن.

قربونت

صبح نزدیک است و ...

سلام!

توی این مملکت شما هکه چی فیلتره که!!

یه جا دیگه گذاشتم!
دستت درد نکنه!
قربانت
یا علی

[ بدون نام ] جمعه 14 اسفند 1388 ساعت 10:14 ب.ظ

بعضیاش جالب بودن.
ولی معلومه که تحت تاثیر خیام بوده.(البته از نظر سبک نه محتوا)

سلام!

خوشحالم که خوشتون اومد

شاید!:)
ممنون
یا علی

هدی شنبه 15 اسفند 1388 ساعت 08:29 ق.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام آقای وطن دوست
خیلی حکمت آموز بودند...به نظرم عجب و غرور و منیت خیلی هستی سوز هست..پناه می برم به خدا از این اوصاف ...
به نظرم کسی که از نظر عرفانی و معنوی بالا باشه مثل علما خیلی مسئولیتشون هم سنگین تره و باید خیلی خیلی مواظب باشند ...
دست شما درد نکنه...
یا علی

سلام!

ادم هر چی پر بارتر میشه ادعاش کمتر میشه! نه مثل ادمی مثل من!

هنوز به جایی نرسیدیم و کلی ادعا داریم!
خواهش میکنم
ممنون
یا علی

هیفا شنبه 15 اسفند 1388 ساعت 10:14 ق.ظ http://yatura.blogfa.com

سلام!
خوبید؟
می فروشی گفت کالایم می است
رونق بازار من ساز و نی است
من خمینی دوست می دارم که او
هم خم است و هم می است و هم نی است
( آیت الله خامنه ای)

به نظرم خیلی از این اشعار مخاطب خاص داره ... به طور کلی نظر امام درباره ی فلسفه این نیست!
ولی قشنگ بودند ٬خیلی... ممنون!
حق یارتون!

سلام!

هم خم است و هم می است و هم نی است!!!

بله ! یادم نبود که در موردش یه توضیحی بدم!
چون مناسب حالم بود نوشتم!

خواهش میکنم!

یا علی

مهدی شنبه 15 اسفند 1388 ساعت 04:11 ب.ظ

سلام
عرض ارادت
در مورد پستتونم
:)
یا امیر علقمه

سلام!
چطوری مهدی جان؟

خیلی مخلصیم!

در مورد خودتم
:)
یا علی

منتظر شنبه 15 اسفند 1388 ساعت 06:27 ب.ظ

به نظر من باید رو تک تک بیت ها تفکر . من که همه اونها را کامل نمیفهمم.

سلام!

بله ! درسته!
البته تفکر برای درک بهتره!درک چیزی که نمیدونیم
قطعا من هم کامل نمیفهمم!!

گذاشتم که شاید مقل من یکی دیگه رو هم به فکر انداخت

یا علی

د شنبه 15 اسفند 1388 ساعت 08:59 ب.ظ

سلام.
عرض ادب.
....
ناکرده سلوک موهبت، یعنى چه؟
....
کاش سقف خانه را دیده بودم، و او رفعت سما را
من کجا و ...؟
گاهی فکر میکنم اگر یه لحظه توقف یه ذره عقب گرد نداشتم هم هنوز طفل راه بودم٬ چه برسه به حالا که...
عجب!
دعا بفرمایید زودتر ...

سلام!
ای بابا.....!

ای بابا.....!

دعا گو هستیم..
یا علی

رستگار یکشنبه 16 اسفند 1388 ساعت 01:07 ق.ظ http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

اول از همه درود و سلام بر روح پر فتوح امام عزیز

تامل برانگیزناک بود! :)

ولی لحن صحبتشون تو بعضی ابیات که خانومشونو مخاطب قرار دادن یکم برام عجیب بود!

من فکر می کنم امام به در گفتن دیوار بشنوه! به " فاطی " گفتن ما بشنویم!
اگه بشنویم...

زیبا بود! :)
التماس دعا
یا حق





سلام!
تامل برانگیزناک آلود بود!:دی

در این ابیات ،مخاطب، خانمشون نبودند!
"فاطی "عروسشون هستند!

در بعضی هم مخاطب خودشون هستند که نهایت تواضع رو در یک عارف نشون میده!

فاطی که زمن نامه عرفانی خواست
از مورچه ای تخت سلیمانی خواست

در اینجا عروسشون به ایشون نامه نوشته بودند و از ایشان یک سخن عرفانی خواسته بود ! امام هم یه خط زیر نامه میکشند و این زباعی رو زیرش مینویسند!

اگر دیوار بشنوه!اگر ما بشنویم!

خدا رو شکر که خوشتون اومد :)

ما هم التماس دعا داریم

یا علی

جوانمرد یکشنبه 16 اسفند 1388 ساعت 11:58 ب.ظ http://javan-mard.blogfa.com

سلام
بسیار زیبا بود
فقط خیلی من را به فکر فرو برد اخه من کمی به فلسفه علاقه مندم وتازه میخواستم وقت براش بزارم ولی با این ابیات حس کردم امام میخواد بگه فلسفه سبب گمراهیه

چند جا از فلسفه حجاب اکبر نام بردند
یک جا فلسفه را باعث در خطر بودن چراغ فطرت دانستند

هرچند وقتی به تاریخ رجوع میکنم میبینم ما فیلسوفان خوبی داشتیم که در خداشناسی ید طولایی داشتند و تازه در دنیای امروزی برای مقابله کلامی با کافران خواندن فلسفه مخصوصا فلسفه اسلامی به نظر من لازمه

بالاخره دوست عزیز من را دو دل کردی

موفق باشی
یاحق

سلام!

حال شما چطوره؟
خیلی خوش اومدید!

من هم از طرفداران فلسفه هستم! ولی اشتباه نکنید! منظور امام چیز دیگه ای بوده بنظرم!

تکیه بر فلسفه، اون هم فلسفه های رایج وشاید غلط، باعث گمراهیه!
فلسفه بعنوان ابزار، بسیار مفید و ضروری هست که خود امام در این امر بسیار توانمند بودند!

همونطور که در ابتدای پست به گفته خانم هیفا اشاره کردم، بعضی ابیات مخاطب خاص دارند! مثل عروسشون(فاطی)!
باید توجه داشته باشیم که فلسفه ، بستر و اصول اولیه هر علمیه! و تا زمانی که برو روی فلسفه اون مسئله کار نشه، نمیتونیم ساختمون رو بنا کنیم!

تکیه بر فلسفه میتواند خطر تبدیل شدن به "دکتر سروش" شدن رو داشته باشه! که کار بجایی رسیده که قران رو نتیجه توهمات پیغمبر میدونه!
چرا؟! چون خدای ایشون کسانی مثل "پوپر" هستند!

از طرف دیگه فیلسوفی مثل ایت...ا حسن زاده املی و علامه جعفری قابل توجه هستند! یا علامه طباطبایی!

من همچنان شما رو به خواندن  تشویق میکنم! البته در چهارچوب خدا و دین!!
نه مثل دکتر سروش که در چهارچوب تجربه و صرفا عقل بود!


التماس دعا
یا علی

س.ح دوشنبه 17 اسفند 1388 ساعت 11:33 ق.ظ

سلام
این دیو نفس اعصاب منو خورد کرده میترسم اخر یه بلایی سرش بیارماا...دی

یا علی

سلام!

بکنید این کار رو!! ما هم حمایت میکنیم! :)

ما که هنوز هم مست جام نفسیم!

یا علی

فاطمه سه‌شنبه 18 اسفند 1388 ساعت 02:50 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام

ماشاالله چقدر پست گذاشتید ... بله اشعار امام بسیار تامل بر انگیزه ... چقدر هم ابیاتی که هیفا خانوم از آیت الله خامنه ای زحمت کشیدن گذاشتند دلنشین بود تا به حال نشنیده بودم ...

به دعوتتون هم لبیک داده شده با کمی تاخیر ... شرمنده

روزگارت باد شیرین !شاد باش

سلام!

بله! من هم از بیتی که ایشون گذاشتن خوشم اومد!:)

خوشحالم که بالاخره جواب دادید! :)
کم پیدا شدید

التماس دعا
یا علی

راضیه سه‌شنبه 18 اسفند 1388 ساعت 09:59 ب.ظ http://www.judyabot.blogfa.com

سلام....شعرای قشنگی بودن
البته من زیاد شعرای امام رو نمیخوندم
شاید اولین بارم بود
برام خیلی جالب بود که مخاطبش فاطی یعنی عروسشه
مشتاق شدم که بیشتر از شعراش بخونم
ممنون از شعراتون
واقعا جالب بودن
التماس دعا در پناه حق

سلام !
چطورید راضیه خانم؟

من هم مثل شما!
اولین دفعه بود که شعر امام رو میخوندم!دیدم با وضعیت من همخونی داره، برای همین نوشتم!

:)
ممنونم
التماس دعا
یا علی

جوانمرد چهارشنبه 19 اسفند 1388 ساعت 01:08 ق.ظ http://javan-mard.blogfa.com

سلام دوست عزیز
از حضورت و از پاسخت ممنونم
البته خودم در این مدت که اشعار امام را خوندم و کمی دو دل شدم یک بررسیی در این مورد کردم و جایی ندیدم که در دین خواندن فلسفه نهی شده باشد
دوست عزیز وقتی پای فلسفه میاد وسط من به شخصه فکر میکنم دیگه در چهار چوب خدا و دین خواندنش خیلی معنا ندارد ولی به نظرم میشه گفت فلسفه را بخونیم ولی اول از فلسفه اسلامی شروع کنیم و با جهان بینی فلسفه اسلامی جلو برویم من خودم به بقیه دوستانم این سفارش را میکنم و خوشبختانه در فلسفه اسلامی بدون در نظر گرفتن خدا هم قادر به اثبات خدا هست

موفق باشی
یاحق

سلام!

بله ! موافقم! البته در فلسفه اسلامی هم نقایصی وجود داره که باید بهش توجه بشه!
حتما میدونید که فلسفه اسلامی ما تا حدود زیادی از فلسفه یونانی الهام گرفته شده! تکیه کامل به فلسفه گمراهی میاره

ممنونم از نظرتون

یا علی

بهاره چهارشنبه 19 اسفند 1388 ساعت 09:14 ب.ظ

سلام
با اینکه مدل نگاه شما معنوی و مخاطب رو هم خودتون قرار دادید ولی من فکرم رفت یه جای دیگه به دلیل مخاطب قرار گرفتن عرسشون

ومورد بعد هم کم لطف !
همیشه فکر می کردم تو جمع شماها من از همه لطفم بیشتره حداقل ماهی یکبار هم شده یه سلامی می دم بدون هیچ منتی
یه جاهایی که مثلا ۶تا کامنت گذاشتم ۳تاش جواب علیک مارو هم ندادنداین زمانیه که من وبلاگ ندارم که اونها بیاندتو وبلاگم کامنت بذارند اگر شما جای من بودید حتما می گفتید کم لطف
من نمی تونم بهشون بگم کم لطف برای اینکه شخصیت افراد باهم متفاوته ونمی دونم اونها چطوری به موضوع فکر می کنند باز میرم یه سلامی میدم
ومن اینطور تصور می کنم که حضور من یاناراحتشون می کنه یا یه جورایی اصلابرای اونهاخوشایند نیست
اگر این روندی که گفتم ادامه داشته باشه تعبیر من اینطوریه وبراساس تصورم سعی می کنم به خواستشون احترام بذارم
تقریبا در جاهایی که مثلا بعضی از دوستان شما رویشون اینطوره حتی یه کامنت هم از من تابحال ندید
یادتونه از یه دوستی اجازه گرفتم برای موندن
خدا پدر آقا مهدی و رحمت کنه
ولی من شنبه یا یک شنبه بود اومدم پست جدید نبود حالا هم چهارشنبست نیست
ببخشیدباید درباره فلسفه و نظرات امام می گفتم ولی نشدبا شرمندگی به خاطر این حرفهای بی ربط نسبت به مطلب شما

سلام!

شما که همیشه لطف داشتید! ولی وقتی کمی غیبت میکنید، این غیبت شما برامون محسوسه!

من همیشه به دوستانی که به اینجا تشریف میارن ارادت دارم! و صمیمانه دوستشون دارم! به همین خاطر سعی میکنم قدرشون رو بدونم!
اصلا درصدد زیاد کردن مشتری نیستم!چرا؟ چون در اون صورت این ارتباط دوستی که الان دارم رو نخواهم داشت!

اکثر دوستانی که اینجا تشریف میارن ، نظر نمیدن! بلکه همصحبتی میکنند!
که خیلی ارزشمنده!

شما هم مثل دیگر دوستان از صاحبان این خانه هستید!به همین خاطر بیشتر از اینها مشتاق دیدار هستیم! :)

بله ! اجازه گرفتن رو یادمه@ :)

چند روزی هست که خسته ام! کم خوابی دارم! روبراه شدم ، بروز میکنم! :)

من اصلا اهمیت نمیدم که در این خونه نظر مرتبط داده بشه یا نه!! من دوست دارم دوستانم اینحا حرف بزنند!
خواهش میکنم اصلا در مورد بی ربط بودن با نبودن فکر نکنید!!

یا علی

مهرگان چهارشنبه 19 اسفند 1388 ساعت 11:58 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام جناب مهندس مافوق اعظم عرفا
خوب هستین انشالله؟

چند باری اومدم کامنت بذارم
برام سخت بود کامنت گذاشتن
با کامنت دوستان هم (درباره فلسفه) چیزای زیادی به ذهنم هجوم آوردن ... که تو یه کامنت نمیگنجه


اشعار امام ره رو من همیشه دوست داشتم به خصوص با مناظرات آیت الله خامنه ای
با تشکر از حسن انتخابتون

موفق باشی اخوی


سلام!!

روز به روز داره به این صفات و کنیه های ما اضافه میشه! ؟ :))

شکر خدا!
شما چطورید؟

ای بابا! این روزا چقدر کامنت گذاری مشکل شده!! :)

خوب اونهایی که جا میشد رو میگفتید!! شما دارید از نظر دادن فرار میکنیدها!! دارید علم رو احتکار میکنید!!


خواهش اکنم

دعامون کنید
یا علی
یا علی

داود شنبه 22 اسفند 1388 ساعت 03:21 ب.ظ http://yaran1388.blogsky.com/

سلام برادر علیرضا

نمیدونم چرا چند روزی وب شما کامل بالا نمیومد و نمیتونستم کامنت بذارم...

یعنی کم سعادت بودم...

در مورد شعر و ادبیات تخصصی ندارم ولی اینو میدونم که امام(ره) یک انسان کامل بعد از ائمه علیهم السلام بود...روحش شاد...

یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد