۱...۲...۳...تمام...!

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت-شیوه جنات تجری تحت الانهار داشت

۱...۲...۳...تمام...!

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت-شیوه جنات تجری تحت الانهار داشت

یا رب سببی ساز که یارم به سلامت باز اید....

بسم الله الرحمن الرحیم



یا رب سببی ساز که یارم به سلامت
بازآید و برهاندم از بند ملامت

خاک ره آن یار سفرکرده بیارید
تا چشم جهان بین کنمش جای اقامت

فریاد که از شش جهتم راه ببستند
آن خال و خط و زلف و رخ و عارض و قامت

امروز که در دست توام مرحمتی کن
فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت؟

ای آن که به تقریر و بیان دم زنی از عشق
ما با تو نداریم سخن خیر و سلامت

درویش! مکن ناله ز شمشیر اَحِبّا
کاین طایفه از کشته ستانند غرامت!

در خرقه زن آتش، که خمِ ابرویِ ساقی
بر می‌شکند گوشه‌ی محرابِ امامت

حاشا که من از جور و جفای تو بنالم!
بیداد لطیفان همه لطف است و کرامت



کوته نکند بحث سر زلف تو حافظ

پیوسته شد این سلسله تا روز قیامت



متن شعر با صدای علی موسوی گرمارودی:


نظرات 25 + ارسال نظر
د چهارشنبه 5 خرداد 1389 ساعت 06:13 ق.ظ

سلام.
نفهمیده اینقدر لذت بردم؛ بفهمم چی میکه که ....
ممنونم.

سلام!

اگه بفهمیم که دیگه هیچی...
یا علی

داود چهارشنبه 5 خرداد 1389 ساعت 11:20 ق.ظ http://yaran1388.blogsky.com/

سلام برادر

این بیت خیلی برام قابل تامل بود:

امروز که در دست توام مرحمتی کن
فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت؟

کاش لایق باشیم و مرحمتش شامل حالمان شود

ممنون

یاعلی

سلاام!

گرفتم که چی میفرمایید!! :)

انشاالله....

خواهش دارم

یا علی

م.ر چهارشنبه 5 خرداد 1389 ساعت 05:09 ب.ظ

سلام

خوش به حال حافظ که میتونسته بگه

حاشا که من از جور و جفای تو بنالم!
بیداد لطیفان همه لطف است و کرامت


سلاام!

میدونید چرا؟!!

چون یه جای دیگه گفته درد عشقی کشیده ام که مپرس!!!

یا علی

هدی چهارشنبه 5 خرداد 1389 ساعت 07:23 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com/

سلام آقای وطن دوست

منم درک نکرده لذت بردم...
...
او خواهد آمد...
....
ممنونم
التماس دعا

سلاام!

اب دریا اگر نتوان کشید....

انشاالله
یا علی

مهدی.م چهارشنبه 5 خرداد 1389 ساعت 08:14 ب.ظ

سلام سلام سلام
خوبی؟
وای خدا !محشر بود.
مرسی زیاد

سلاام!

شکر خدا!! ما که همیشه خدا رو براهیم! :)

کار حافظ بود دیگه! :دی

خواهش میکنم
یا علی

فاطمه پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 10:53 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام

بنده هم مثل اکثر دوستان از درک اشعار حافظ عاجزم

در مورد کامنت پست توکل و تعقل : منظورم این نبود که توی هر زمینه ای اگه به اون چیز ایمان نداشته باشیم ازمون سوال نمیشه ... صرفا در ارتباط با توکل گفتم و اینکه اون دنیا در ارتباط با توکل از آدم هایی که ایمان آن چنان ندارند سوال و جواب نمیشه که چرا توکل نکردی .

دلیل این حرفم هم این هست که توکل یکی از مقامات اهل یقین هست نه هر آدم عادی ... توی << محجه البیضا >> هم توکل رو یکی از درهای ایمان می دونند .

ضمن اینکه به نظر من توکل از جمله فضایل اخلاقی هست و فضایل اخلاقی با وجودیکه ترازوی اعمالمون رو روز قیامت سنگین می کنه اما از اون ها سوالی نمیشه ... یعنی داشتن فضایل اخلاقی امتیاز داره اما نداشتنش موجب نمیشه که مورد بازخواست قرار گرفت .

امیدوارم این بار تونسته باشم بهتر منظورم رو برسونم .
روزگارت باد شیرین !شاد باش

سلاام!

عدم توکل حاکی از چیه؟
من فکر میکنم توکل نکردن در اثر سوظن به خدا و یا شک در اکبر بودن اون هست!
کسی که توکل نمیکنه ،100% به غیر خدا توکل میکنه و نیازش رو عنوان میکنه
بنظر شما شک در صفات خدا و بر طرف کردن نیاز از طریق غیر خدا که همون شریک قرار دادن برای خدا ست سوال و جواب نداره؟!!

بنظر من توکل یه وظیفه است نه فقط یه فضیلت!!

ممنونم
یا علی

مهدی.م پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 11:59 ق.ظ

سلام سلام سلام وسلام های بسیار و پی در پی
خوبی؟
عجب در کار تغییری حاجی!!!!!!!!۱
این که همیشه (رو به راهی )رو خوب اومدی!
نمی شه ما رو هم ببری؟
نشد بگذار صندوق عقب!!!!!!!!!!!!!
نشد به موتور هم راضیم!!!!!!!!!!!
نه اصلا آدرس بده میایم دیگه!!!!!!!!!!
فقط جامون نگذار!
هم رو وقت دعا فراموش نکنیم

سلاام!

ارههه! اومدم دیدم تمام قالب بهم ریخته! گفتم عوضش کنم!

بردنی نیست!! اومدنیه!! باید دنبال کنیم!! :)

ای بابا!! من خودم جا موندم! کیو جا بذارم!؟ :)

حتما!! التماس دعا

یا علی

مهدی پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 01:22 ب.ظ

سلام دادا
یا رب سببی ساز که یارم به سلامت
بازآید و برهاندم از بند ملامت

علی جان خیلی دعام کن

سلااام!

قربونت مهدی جان
دعا گوت هستم

زنده باشی
یا علی

جوانمرد پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 01:26 ب.ظ http://javan-mard.blogfa.com

سلام دوست عزیز
واقعا شعر قشنگی است یعنی همه اشعار حافظ قشنگه
این شعر را هم من دوست دارم برات مینویسم

ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم
از بـــــد حــــادثه اینجا به پناه آمده ایم

رهـــرو مـــنزل عـشقیم و ز سر حد عدم
تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم

ســــبزه خــط تو دیدیم و ز بستان بهشت
بـــه طـــلبکاری این مهر گیاه آمده ایم

با چـــنـین گنج که شد خازن او روح امین
به گــــدایی بــه در خانه شاه آمده ایم

لــنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست
کـه در این بحر کرم غرق گناه آمده ایم

آبـــرو مــــی رود ای ابــر خطا پوش ببار
کـه به دیوان عمل نامه سیاه آمده ایم

حافظ این خرقه پشـــمینه مینداز که ما
از پـــی قـــافــله با آتش و آه آمده ایم


حافظ شیرازی
ضمنا قالب جدید وبلاگ مبارک باشه
موفق باشی
یاحق

سلاام!

دست شما درد نکنه

عالی بود! به موقع گفتید!خیلی ب دلم نشست

ممنونم

خوب شده قالب جدید؟

یا علی

جوانمرد پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 01:32 ب.ظ http://javan-mard.blogfa.com

سلام
اینم از مولانا مینویسم که جنست جور باشه

زندگـــی زیبـاســـت چشمـی بـاز کـن
گردشـــی در کوچــه باغ راز کن.


هر که عشقش در تماشا نقش بست
عینک بد بینی خود را شکسـت.


علـت عـاشــــق زعـلتــها جــداســـت
عشق اسطرلاب اسرار خداست


من مـیـــان جســـمها جــان دیـــده ام
درد را افکنـــده درمـان دیـــده ام


دیــــده ام بــر شـــاخه احـســـاســها
می تپــد دل در شمیــــم یاسها


زنــدگــی موسـیـقـی گنـجشـکهاست
زندگی باغ تماشـــای خداســت


گـــر تـــو را نــور یـقیــــن پیــــــدا شود
می تواند زشــت هم زیبا شــود


حال من ,در شهر احسـاسم گم است
حال من,عشق تمام مردم است


زنـدگــی یــعنـی همیـــــــن پــروازهــا
صبـــح هـا , لبـخند هـا , آوازهـــا


ای خــــطوط چهــــره ات قـــــــرآن من
ای تـو جـان جـان جـان جـان مـن


با تـــو اشــــعارم پـر از تــو مــی شـود
مثنوی هایـم همــه نو می شـود


حرفـهایـم مــــرده را جــــان می دهــد
واژه هایـم بوی بـاران می دهـــد

مولانا

سلاام!
بسیار عالی!

چند بار خوندمش! :)

ممنونم
یا علی

ستایش پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 08:45 ب.ظ

سلام آقای وطن دوست.
ممنون بابت شعر زیبای حافظ.
من بسیار به اشعار ایشان علاقه مندم اماهنوز مانده تا ما بتوانیم راز موجود در کلام حافظ را درک کنیم.
گر چه روزی سرودند:
عراق و فارس گرفتی به شعر خوش حافظ
بیا که نوبت بغداد و وقت تبریز است
اما انصافا امروز دایره نفوذ کلام و علاقه مندان ایشان از مرزهای ایران فراتر رفته و علاوه بر پارسی زبانان که حتی گاهی ایشان را سروش غیب میدانند؛طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.
فراموش نمیکنم این سخن استاد خرمشاهی را که :حافظ حافظه ماست. و واقعا برای ما ایرانیان اینگونه است.
و البته باز به قول خودشان:
قبول خاطر و لطف سخن خداداد است.
خوش باشید

سلاام!

بله! کاملا با شما موافقم!

من که گه گاهی خسته میشم یه تفالی میزنم و کلی کیف میکنم از خوندنش!

حافظ طی سالها جزی از ما شده ولی متاسفانه روز به روز غریب تر میشه!
خیلی ها حتی رو خوانی اون رو هم بلد نیستن!!

ممنونم
یا علی

مهرگان جمعه 7 خرداد 1389 ساعت 12:33 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خوب هستین جناب مهندس مافوق اعظم؟؟

شعر قشنگیه از حافظ!!

ضمن اینکه باعث شده رگ ناسیونالیستی برخی دوستان هم گل کنه!!(قابل توجه ستایش. البته اگر همون ستایش خودمون باشن!!)

موفق باشی

سلااام!

شکر خداااا! :)

مگه اهل کجا هستن؟!
عراق؟تبریز؟بغداد؟! :دی

یا علی

م.ر جمعه 7 خرداد 1389 ساعت 05:54 ب.ظ

نه جناب وطن دوست.فکر می کنم به خاطر ادامه اش بوده
اونجا که میگه
گشته ام در جهان و آخر کار
دلبری برگزیده ام که نپرس
یعنی دل از همه ی جهان بریده و ....

سلاام!
افرین!!

منظورم همین بود! ولی خوب کل غزل رو نیاوردم!!

خیلی خوب اشاره کردید
ممنون
یا علی

س - ف جمعه 7 خرداد 1389 ساعت 10:35 ب.ظ http://swan.blogsky.com

سلام اقای مهندس

تفال زدید تا تفحص کردید؟؟

در هر صورت عالی بود.
قالب جدید هم مبارک.

التماس دعا
یا علی

سلاام!

حال شما چطوره؟

این یک تفال بود!:)

پس خوشتون امد!

قابل شما رو نداره! :)

یا علی

س.ح شنبه 8 خرداد 1389 ساعت 02:51 ب.ظ http://badbadakeabyy.persianblog.ir

سلام
خوبین..؟
من این پست رو دیروز خوندم و فابل صوتیش رو هم چند بار گوش دادم..:لذت بخش غم انگیز : بود و دیگه یادم رفت تشکر کنم
دستتون درد نکنه..
چند روز پیش تو خوابگاه میخواستم یه تفال به حافظ بزنم ولی حافظم رو نبرده بودم..در نتیجه با سعدی فال گرفتم..ایشون هم بعضی موقع ها چیزای جالبی به ادم تحویل میدن..:)
ممنونم
یا علی
التماس دعا

سلاام!

ممنونم!
شما چطورید؟

خواهش میکنم!! :)
با سعدی؟!!

من با دیودان شمس رو دیده بودم ولی سعدی بدیع بود! :)

میگم با نیما یوشیج و سهراب هم میشه؟!! :))

ممنونم
محتاجیم

یا علی

فاطمی شنبه 8 خرداد 1389 ساعت 07:54 ب.ظ

سلام!
دیدم به خواب دوش که ماهی برآمدی
کز عکس روی او شب هجران سرآمدی
تعبیرچیست؟یار سفرکرده می رسد
ای کاش هرچه زودتر از در در آمدی
...
یا علی مددی!

سلاام!

....یار سفرکرده می رسد
ای کاش هرچه زودتر از در در آمدی

ممنونم

یا علی

رستگار یکشنبه 9 خرداد 1389 ساعت 12:03 ب.ظ http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

نمی گم زیبا بود چون مگه حافظ شعر زشت هم داره؟!!
در مقابل حافظ فقط باید سکوت کرد و تفکر٬ تا شاید قطره ای از این بحر کمالش نصیبمون بشه!

ممنون بابت فایل صوتی!

همچنین ممنون از آقای جوانمرد به خاطر حسن انتخابشون تو گذاشتن اون دو شعر زیبا!

قالب نو هم مبارک باشه!

یا حق

سلاام!!
زشت باشه!؟ عمراا!! :))

شعرای حافظ همش تکه!

بطور عجیبی ارامش بخشه این شعراش!! نمیدونم چه رازی توش نهفته؟!!

خواهش میکنم!

شعرای اقای جوانمرد که خیلی بدلم نشست! دستشون درد نکنه!

ممنونم!پس مقبول دوستان افتاده!! :)

یا علی

م.ر یکشنبه 9 خرداد 1389 ساعت 03:22 ب.ظ

راستی حالا که اهل ذوق هستین حتما انشاالله کتاب تماشاگه راز رو بخونید.جمع آوری سخنرانی های استاد مطهری است درباره حافظ

سلاام!

تماشاگه راز!! یادم میمونه!

از استاد مطهری زیاد نخوندم! مدتیه که برام چنتا از کتابهاش رو فرستادن که دارم میخونم!

انشاالله این کتاب رو وفتی اومدم ایران تهیه میکنم!

ممنونم از معرفی ای کتاب

یا علی

رستگار یکشنبه 9 خرداد 1389 ساعت 09:23 ب.ظ http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

به جناب م.ر:
من شنیدم شهید مطهری کتابی دارن به اسم "عرفان حافظ" می خواستم ببینم تماشاگه راز همین کتابه؟!
یا 2 تا کتاب متفاوت هستن؟!

فاطمه دوشنبه 10 خرداد 1389 ساعت 08:49 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام
پرسیده بودید که : " به نظر شما شک در صفات خدا و بر طرف کردن نیاز از طریق غیر خدا که همون شریک قرار دادن برای خدا ست سوال و جواب نداره؟ "

بله – درست می فرمایید سوال و جواب داره ، اما سوال و جوابش در ارتباط با توکل کردن یا توکل نکردن نیست ... سوال و جواب و مواخذه اش در ارتباط با ضعف در ایمان و توحید هست نه توکل .

من برخلاف شما معتقدم که توکل یه فضیلته نه یه وظیفه و البته جایی هم ندیدم که توکل رو به عنوان وظیفه در نظر بگیرند و مثلا اون رو جزء واجبات بیارند !

اما خب شما می تونید اصرار داشته باشید که توکل رو برای خودتون جزء وظایف به حساب بیارید و بسیار هم بهش مقید باشید ... خب مسلما این طوری زودتر و سریع تر می تونید مراتب کمال و ایمان رو طی کنید و مصداق این جمله از امام علی (ع) بشید که در میزان الحکمه می فرمایند : " قوی ترین مردم به لحاظ ایمان کسی است که از همه ی مردم بر خدا بیشتر توکل کند . " ... این دیگه یه مورد و تصمیم فردی هست .

کسی که ایمان قوی داره مسلما واجبات و محرماتش ( وظایفش ) رو بهتر و دقیق تر از کسی که ایمان ضعیف تری داره ، به جا میاره و اون که ایمان ضعیف تری داره به خاطر واجبات و محرماتی ( وظایفی ) که ازش فوت شده و یا سبک شمرده شده ، مورد سوال قرار میگیره نه توکل .

به هر حال ممنون که با پست هاتون باعث میشید ما بیشتر روی مسائل فکر کنیم اما دیگه این بحث اگه قرار باشه این طور ادامه پیدا کنه که من مرتب بگم توکل فضیلته و از اون طرف شما اصرار که نه ، وظیفه است ، راه به جایی نمی بره . بهتره بیشتر تو این زمینه مطالعه کنیم و از کسی که متخصص این امور هست سوال کنیم .
روزگارت باد شیرین ! شاد باش .

سلاام!

ممنونم بابت توضیختون

من بیشتر دوست داشتم که بحثی پیش بیاد که این موضوع بیشتر باز بشه.

من شخصا علاقه ندارم که بدون اینکه قبلاش فکر کرده باشم از متخصصی سوال کنم. چون قدرت تفکر مستقل رو ازم میگیره و یه فکری بهم تحمیل میشه. ولی بعد از بحث و تفکر این کار رو میکنم.

گفتم شاید شما علاقه ای به بحث کردن داشته باشید.

ممنونم بابت جواب.هرچند سوالات دیگری برام پیش اومد ولی بگذریم.

تشگر

یا علی

س.ح دوشنبه 10 خرداد 1389 ساعت 09:45 ق.ظ

سلام..

دیددین اسرائیل چه بلایی اورد سر این ناوگان ازادی
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8903100048
...
یارب سببی...

سلاام!

خدا میدونه چه فتنه ای رو در سر دارن! چون این حرکت خیلی بچگانه بود. نتیجش مشخص بود که چی میشه. بعید نیست از میوه این عمل که در ظاهر بضررشونه در جای دیگه استفاده کنن.

خود من یه تحلیل برای این کارشون دارم . که فقط یه احتماله.

یا علی

س.ح دوشنبه 10 خرداد 1389 ساعت 06:49 ب.ظ

سلام..
اخه من نمیدونم این کاروان که به گفته منابع خبری همشون روزنامه نگار و پزشک و ..بودن چجوری بدون هیچ سلاحی رفتن تو دهن شیر...
به نظر من هم خیلی مشکوک اومد..
بعد از اون جالبتر اینه که یه کشوری مثل ترکیه ایده این کار رو داده..
خدا به خیر بگذرونه..
احتمال؟
امیدوارم که احتمال شما مثل احتمال من در این حد بدبینانه نباشه..

سلاام!

اگر سلاح حمل کنند که گزک بدست اونها دادند! اینها با وجود اینکه هیچ سلاحی نداشتن اسرائیلیها ادعا میکردن ما از خودمون دفاع کردیم.

در اینده اوضاع مشخص تر میشه! باید دید در چند هفته اینده چه اتفاقی میفته!
اگر اتفاقی قراره بیفته توی ایام جام جهانی باید بیفته!

یا علی

فاطمه سه‌شنبه 11 خرداد 1389 ساعت 02:06 ق.ظ http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام
اگه فکر می کنید بحثی که پیش اومده می تونه کمک کنه و موضوع بازتر بشه ، من حرفی ندارم . من هم گفته بودم بیشتر مطالعه کنیم و مسلما به دنبال مطالعه تفکر هم هست .
خیلی خب اگه مایل بودید و فکر می کنید این بحث می تونه ادامه پیدا کنه پیشنهاد می کنم با استفاده از کامنت های بقیه دوستان و همین بحثی که باهم داشتیم ، دوباره یه پست جدید به عنوان نتیجه گیری از کامنت ها و سوالات جدیدی که براتون پیش اومده ترتیب بدید و از بقیه دوستان هم بخواید تو بحث مشارکت کنند تا ان شا الله کم کم به نقاط جدیدتری برسیم .
فقط لطفا اگه با این کار موافق بودید این موضوع رو موکول کنید به حدود دو هفته دیگه ... چون من یکی دو روز دیگه مسافرتی در پیش دارم که ممکنه یه دو هفته ای طول بکشه و فکر و ذهنم حسابی درگیر هست . شاید دلیل اینکه توی کامنت قبل هم گفته بودم دیگه این بحث فایده ای نداره ، همین مشغله و درگیری ذهنی اخیرم بود که حال و حوصله بحث کردن رو ازم گرفته .
به هر حال هرطور صلاح دونستید عمل کنید .
روزگارت باد شیرین ! شاد باش

سلاام!

بروی چشم، در یک فرصت مناسب باز هم این مطلب رو باز میکنم.

سفر بی خطر
یا علی

a.vatandoust junior چهارشنبه 12 خرداد 1389 ساعت 10:59 ق.ظ

salam haji.
yeja gofte boodi ke tavakolo az in dast sohbata,fek konam manteghe tavakol sefro yekieyani madami ke shak dari manie tavakol nemide karet

سلاام!

چطوری وطندوست جونیور؟! حالی از وطندوست سنیور پرسیدی؟! :))


من فکر نمیکنم که صفر و یکی باشه. بنظر من بیشتر مطق فازی هست تا صفر و یک.
یه نفر که هیچ وقت یاد خدا نبوده ولی یه مشکل خیلی حادی براش پیش میاد، یاد خدا میکنه و بشدت از اون یاری میطلبه! که این توکله

از دیدگاه دیگه هم که بخوای نگاه کنی،یعنی عمق توکل، میفهمیم که صفر و یکی نیست. مصلا ایا توکل ما با توکل حضرت علی در یک سطحه؟

در منطق صفر ویکی تمام تشکیلات در یم سطح قرار میگیره و یک ارزش داره

اگر توکل صفر و یکی باشه، در اینصورت خدا باید به بندگان سطح پایین تر بی عنایتی بکنه

این جواب من مشروط بر اینه که منظورتو درست گرفته باشم.

قربانت
یا علی

کاوسی جمعه 14 خرداد 1389 ساعت 11:30 ق.ظ http://mighat61.blogfa.com

سلام جناب وطن دوست عزیز
خداقوت
ممنو ن از حضور و اظهار لطفتان به قشر جانباز
دوست اقای حیدری جانباز بزرگوار و سرور بنده، دوست من هم هست
وبلاگ پربارتان را مطالعه و استفاده کردم. شاد باشید.

سلاام!

حال شما چطوره؟!

خیلی خوش تشریف اوردید!!

لطف دارید شما!
انشا الله باز هم تشریف بیارید

یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد